Geluk(kig) maar!

“Ben je gelukkig?” luidde de vraag op mijn dagelijkse teatopic-dilemma van Pickwick. Deze vraag beantwoorde ik in gedachten gelijk met een overtuigend JA, maar wat maakt nou echt dat je je gelukkig voelt? En heb je dit zelf ook in de hand? Ik hoorde laatst dat 50% van je geluk bepaald wordt door je genen en 10% door omstandigheden. Dat betekend dat er nog 40% overblijft dat beïnvloedbaar is. En wat blijkt? Jezelf een ‘geluksboost’ geven kan al met een paar simpele stappen..

Tuurlijk kun je niet altijd iets veranderen aan de situatie, maar wél aan hoe je ermee omgaat. In een eerdere blogpost had ik het al eens over Carol Dweck en haar theorie over de fixed en growth mindset. Tijdens de 2e dag van het ‘Leef je droom’-programma ging het over de rotsdenkers en groeidenkers om in Nederlandse termen te spreken. De manier waarop je iets bekijkt is minstens zo belangrijk als dat wat je overkomt. Het start dus ten eerste met van binnenuit je kijk op de wereld te veranderen. Positieve mensen trekken positieve dingen aan en een positieve houding wordt gevoed. Rotsdenkers hebben een sterk verlangen om slim te lijken en dat maakt dat ze uitdagingen uit de weg gaan. Bij obstakels worden ze ongeduldig, opstandig of geven snel op. Nuttige feedback negeren ze en ze voelen zich gauw bedreigd door het succes van anderen. Helaas haal je als rotsdenker niet alles uit jezelf. De groeidenkers daarentegen omarmen uitdagingen. Zij hebben juist een sterk verlangen om te leren. Groeidenkers proberen obstakels juist te overwinnen en inspanning zien ze als een manier om succes te behalen. Uit de successen van anderen halen ze inspiratie. Zij leren juist van kritiek en halen op die manier alles uit zichzelf! Je kunt je dus zo voorstellen dat je manier van denken van invloed is op de mate waarin je geluk ervaart.

Het is echter te makkelijk om te zeggen dat je geluk alleen kunt afdwingen door je manier van denken. Uiteraard is je lichamelijke toestand hierin ook bepalend. Als je je lichamelijk niet helemaal lekker voelt is het moeilijk om positief, opgewekt of tevreden te zijn. Goed voor jezelf zorgen is dus enorm belangrijk! In de Geluks-editie van de Happinez werden zes manieren genoemd waarop je jezelf een geluksboost kunt geven:

  1. Slaap: slaap voldoende en op regelmatige tijdstippen en zorg voor een rustige slaapkamer met frisse lucht. Eén of twee uur van te voren de computer en televisie uit doen kan ook helpen. Het licht van deze apparaten kan er namelijk voor zorgen dat je lastiger in slaap valt. Hoe beter je slaapt, des te beter je stemming, wat weer in positieve zin bijdraagt aan je geluksgevoel!
  2. Yoga: door yoga te beoefenen verbetert je humeur. Het maakt je rustiger en en je kunt beter omgaan met stress.
  3. Zon: dit stimuleert de aanmaak van serotonine en vitamine D. Dit kan depressies voorkomen. Dit hoeft echt niet te betekenen dat je uren in de zon moet zitten (wat niet echt een straf is, maar dat even terzijde ;)). Een kwartier per dag is al voldoende om je goed te kunnen opladen.
  4. Aanraking: door een positieve lichamelijke aanraking ontspan je en maak je meer oxytocine (knuffelhormoon) aan. Dit geeft je een veilig en geborgen gevoel. Goed excuus dus om vaker te knuffelen, meer seks te hebben of vaker langs de masseur te gaan! 😀
  5. Lachen: lachen zorgt ervoor dat je meer serotonine, dopamine en endorfines aanmaakt. Dit voelt ontzettend goed en ontspannen en je bloeddruk en hartslag gaan omlaag. Hierdoor krijgen negatieve gedachten geen kans. Ze zeggen niet voor niets: life is better when you’re laughing!
  6. Dans: wel eens gehoord van de runner’s high?! Dit is een gevoel van euforie na intense inspanning. Je stemming verbetert en je concentratie neemt toe. De endorfine die vrijkomt gebeurd niet alleen bij het dansen, maar bij elke vorm van beweging. Echter, het voordeel van dansen is dat er door de muziek en het ritme ook nog eens extra oxytocine vrijkomt in je brein en dat laat je stralen!! Goed excuus voor mij dus om lekker veel te blijven ‘festivallen’ hihi…

Zes simpele stappen dus om je geluksgevoel te verhogen. Er is echter nog iets waar je bij stil kunt staan, namelijk je geluksnormen, aldus Cindy Stechweij. Volgens haar ervaren veel rijke mensen die alles kunnen doen wat ze willen, waar ze willen en hoe ze willen geen geluk omdat ze dus blijkbaar één of meerdere geluksnormen niet bezitten. Belangrijk om geluk te ervaren is dus om goed stil te staan bij deze 7 geluksnormen:

  1. Zekerheid: wat is dat voor jou? Voor mij betekend zekerheid dat ik altijd kan terugvallen op mijn vriendinnen en familie. Maar ik ken ook genoeg mensen die een stabiel inkomen of een eigen koophuis hierin heel belangrijk vinden.
  2. Uitdaging: wil je bijvoorbeeld voortdurend je comfortzone blijven uitbreiden of elk jaar een nieuwe baan? De afgelopen jaren stapte ik steeds uit mijn comfortzone door van werkgever te wisselen, omdat ik continu geprikkeld wilde blijven worden. Je kunt echter die uitdaging natuurlijk ook vinden in een vaste baan zie ik nu steeds meer in.
  3. Waardering: heb jij dit nodig van anderen en zo ja van wie dan? Wat gebeurt er als je dat niet krijgt? Ik vind waardering geven en krijgen ontzettend belangrijk, zowel aan mensen uit mijn naaste omgeving, maar ook aan mensen die ik juist niet zo goed ken. Complimenten krijgen en geven is fijn, aan en van wie dan ook!
  4. Bijdrage: draag jij bij aan het geluk van anderen? En zo ja wat doet dat met je? Ik vind het heel belangrijk om een bijdrage te kunnen leveren aan anderen. Dit kan zijn aan mensen die mij heel dierbaar zijn, maar ook aan mensen die ik helemaal niet ken in de vorm van vrijwilligerswerk. Zo maak ik niet alleen anderen blij, maar het geeft mijzelf uiteindelijk ook een blij en voldaan gevoel!
  5. Verbonden: heb jij veel mensen om je heen nodig of juist weinig? En zijn dat dan familie vrienden of juist vreemden? Moeten zij dan dezelfde interesses hebben of voel je je juist verbonden met iemand bij het doen van een zelfde activiteit? Die echte verbondenheid voel ik bijvoorbeeld heel sterk bij mijn vriendinnen. Maar ik kan het ook voelen bij mensen die ik minder goed ken. Dit komt dan doordat ik samen met hen een zelfde interesse deel die ik bijvoorbeeld met weinig andere mensen in mijn naaste omgeving kan delen.
  6. Geven: door anderen iets te geven zul je meer geluk ervaren. Dat geven vind ik ook zo iets belangrijks: bijvoorbeeld spontaan een kaartje of cadeautje naar iemand opsturen. Zo fijn idee om een ander blij te maken.
  7. Ontwikkeling: hoe zorg jij ervoor dat je blijft groeien en ontwikkelen als persoon en professional? Dit is voor mij een hele belangrijke. Mezelf blijven ontwikkelen door middel van cursussen en dergelijke vind ik enorm belangrijk!

Dus nog eens terugkijkend op de vraag ben je gelukkig? kan ik dan nu echt zeggen dat ik dat ben?! Ja! Want ik bezit al mijn geluksnormen, ik probeer te voldoen aan de 6 manieren door goed te slapen, aan yoga te doen, genoeg zonnestralen te pakken, voldoende aanraking te krijgen en te geven van en aan anderen, te lachen en te dansen. En natuurlijk loop ik ook nog regelmatig vast in rotsdenken maar ik ben me hier van bewust en dus ook bewust bezig met meer te denken als een groeidenker! Geluk is immers niet de afwezigheid van problemen, maar het vermogen er mee om te gaan!

Alvast een fijn weekend!

XOXO Lisa

PicsArt_10-14-04.29.39

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blogger voor:

Ambassadeur van Z.ie.l.

Vrijwilliger bij de Voorleesexpress Amsterdam

Onderwerpen

Archief

Abonneer je op mijn Blog

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Voeg je bij 91 andere abonnees